שפת גוף ותקשורת בין-אישית

שפת גוף ותקשורת בין-אישית

מחקרים מצביעים על כך שבין 70%-95% מהמסרים שאנו מעבירים בשיחה או בהסבר, עוברים בצורה שאינה מילולית, אלא על ידי שפת הגוף שלנו, באמצעות הבעות הפנים שלנו ועל ידי טון הדיבור בו אנו משתמשים. אין צורך להיות מומחים בשפת גוף כדי לקלוט את המידע בצורה זו, אך כדי להעביר מסר בצורה נכונה יש להתייחס לא רק למילים.

אפשר ללמוד ולפתח מיומנויות שפת גוף

אנשים אשר מעוניינים לשפר את יכולת התקשורת הבין אישית שלהם עם הסביבה יכולים ללמוד זאת. אין צורך במיומנות מיוחדת מעבר לרצון ללמוד ולנכונות לבצע שינויים בצורת הדיבור. כל אחד יכול להשתפר וליהנות מהעברת מסרים בצורה טובה יותר. בעת הלימוד מתייחסים לכל פרמטר המשפיע על הקהל המאזין למסר, ביניהם:

טונציה  הטון בו נאמר המסר חשוב מאד ועליו להיות תואם את הנושא המדובר. מיומנות זו יכולה להשפיע לא רק בעמידה מול קהל אלא על קשרים אישיים בכלל ולכן חשוב מאד לדעת כיצד להשתמש נכון בקול בכל סיטואציה. עת העברת מסר יש לשנות את טון הדיבור על מנת ליצור עניין ולקראת רגעי שיא מומלץ לשלב טון מסתורי – מה שיוצר סקרנות רבה בקרב קהל המאזינים. ידוענים רבים עובדים על טון הדיבור שלהם על מנת להקנות לו נופך מעניין יותר ובכך למשוך את תשומת לב הקהל.

עמידה  אנשים רבים נוטים באופן טבעי לחצוץ בינם לבין הקהל, כמו למשל כאשר הם בוחרים לנאום מאחורי פודיום או לדבר כשהם אוחזים נייר. בתקשורת בין אישית פרטית הם מחזיקים את הטלפון הנייד או מדברים כאשר הם מצויים מאחורי מסך המחשב. עמידה זו יוצרת קרירות וריחוק והמסר לא מצליח לעבור כראוי. מומלץ לעמוד מול קהל כאשר אין שום מחיצה בינינו לבין הקהל והקהל יכול לראות את כל גופנו בזמן שאנו מדברים.

ידיים  בתקשורת מול קהל יש לדבר עם ידיים פתוחות. הפתיחות מאפשרת לקהל "להתקרב" אלינו ולהקשיב לנו. הדבר נכון גם בשיחה בין שני אנשים: רצוי שהידיים תהיינה פתוחות ולא משולבות כדי לשדר אמינות וכנות. רצוי גם שהידיים לא יגעו בפנים כי זה יכול להעיד על מבוכה, הסתרה, חוסר נינוחות ועוד.

מבט  בפנייה לקהל רחב חשוב להביט על כולם ולא לרכז את המבט באזור אחד, או גרוע מכך -על אדם אחד – שעלול להרגיש מאד לא בנוח אם יאלץ להתמודד עם מבט בוחן. היכולת להניע את המבט ו"לתפוס את כולם" ניתנת לרכישה ויוצרת תחושה של קירבה וחיבור בינינו לקהל.

תנועה – בשיחה מול קהל או בנאום מומלץ לנוע ולא להישאר סטטיים במקום אחד. כאן חשוב לשמור על איזון, כיוון שתזזיתיות עלולה להוביל לאיבוד הקהל שלא יצליח לעקוב אחר המסרים הנאמרים ויתרכז רק בתנועה. מומלץ לנוע במרחב של עד כ-70 ס"מ מהגוף שלנו על מנת ליצור תקשורת בלתי מילולית אופטימלית.

למי מומלץ ללמוד שפת גוף?

  • אנשים העוסקים בפרזנטציות  כל מי שעוסק בפרזנטציה או אפילו עומד להציג מצגת אחת שיכולה להשפיע עליו, צריך להבין כי שפת הגוף שלו עובדת עבורו לא פחות מאשר המצגת, יפה ומרשימה ככל שתהיה. לימוד שפת גוף יכול לשפר את תוצאות ההצגה ולהשיג שיתוף פעולה מן הצד השני.
  • אנשים העוסקים בתקשורת בין אישית  כל מי שעוסק בתקשורת בין אישית – זה כולל בעצם את כל מי שמדבר – נדרש להבין כי המילים שלו אינן הכלי היחיד ואפילו לא העיקרי. ללא הבנת שפת הגוף וכיצד להשתמש בה, המסרים האישיים עלולים ללכת לאיבוד.
  • מרצים  הרצאות יכולות להתקיים במסגרת האקדמיה או במסגרת של התפתחות אישית (כמו למשל הזמנת מרצה לחברה) וכדי שהמרצה יצליח בעבודתו, יעביר את המסרים הנכונים ויגרום למשיכת הקהל, עליו להיות לא רק מומחה בתחומו אלא להבין גם כיצד עליו לעמוד מול קהל.
  • מנהיגים או אנשים המעוניינים להנהיג  באופן בלתי מודע, מנהיגים רבים נשפטים על פי שפת הגוף שלהם. לא רק המילים הן שקובעות אלא הדרך בה הם מציגים אותן. עבור מנהיגים או עבור אנשים שרוצים להתפתח לעמדות הנהגה (כולל עובדים שרוצים להתקדם לתפקידי הנהלה) ישנה חשיבות רבה ללימוד שפת גוף.

 

למאמרים נוספים בנושא "תקשורת בין אישית" 

דילוג לתוכן